Met continu, voorspelbaar en toekomstgericht Plastics beleid maak je Nederlandse bedrijven koploper in Europa en Europa koploper in de wereld.
Petitie Platform Groene Chemie Nieuwe Economie (GCNE) en de acht bij haar aangesloten provinciale overheden aan de Tweede Kamer der Staten Generaal
Met continu, voorspelbaar en toekomstgericht overheidsbeleid maak je Europa competitief in de wereld en geef je Nederlandse bedrijven binnen Europa een voorsprong. Voldoende afzetmarkt zorgt ervoor dat Nederlandse gamechangers kunnen opschalen en biedt grote bedrijven de duidelijkheid die ze nodig hebben om hun investeringen in te zetten voor lange termijn in plaats van korte termijn verdienvermogen. Vlot doorgaan met een Nationale Circulaire Plastics Norm draagt hieraan bij. De invoering van de Nationale Norm moet echter wel op een goede manier gebeuren.
- Beleid van de rijksoverheid is noodzakelijk om faillissementen en blijvende afhankelijkheid van niet-Europese landen (en fossiel) te voorkomen.
- Vlot door met een goede (Nationale) Circulaire Plastics Norm is cruciaal voor het stimuleren van voldoende afzetmarkt voor bedrijven.
- Begin met een klein(er) percentage dan beoogd (I), leg de verplichting op het juiste punt in de keten (II), bied positieve prikkels (III), focus op Europees recyclaat en biobased materiaal waarvan de afkomst transparant en de kwaliteit duidelijk is (IV), en, vooral, zoek zoveel als juridisch mogelijk aansluiting bij de Europese normering voor 2030 (die voorkomt uit de PPWR, V).
Verklaring van steun van provincies en organisaties
- Provincie Drenthe: Gedeputeerde Meeuwissen
- Provincie Fryslân: Gedeputeerde Douwstra
- Provincie Groningen: Gedeputeerde Bennema
- Provincie Limburg: Gedeputeerde Satijn
- Provincie Noord-Brabant: Gedeputeerde Van Gruijthuijsen
- Provincie Noord-Holland: Gedeputeerde Rommel
- Provincie Zeeland: Gedeputeerde de Bat
- Provincie Zuid-Holland: Gedeputeerde Weverling
- Stichting Platform Groene Chemie Nieuwe Economie: Voorzitter Stokking
Beleid van de rijksoverheid is noodzakelijk om faillissementen en blijvende afhankelijkheid van niet-Europese landen (en fossiel) te voorkomen.
De sterk groeiende import van goedkoop nieuw plastic uit o.a. China maakt het onmogelijk voor Nederlandse gamechangers in het recyclen van plastic en het produceren van alternatieven uit plantaardige grondstoffen om te concurreren. Deze bedrijven zijn essentieel voor het verdienvermogen en het behoud van banen in de (voor Nederland) cruciale chemische industrie. Ze representeren de verduurzaming van de sector en de innovatiekracht die Nederland internationaal onderscheidt en handel oplevert. Ze helpen voorkomen dat Nederland en Europa voor het kritieke materiaal plastic volledig afhankelijk worden van niet-Europese landen en dat deze producten door onze afhankelijkheid uiteindelijk duurder worden.
Gamechangers en grote bedrijven zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden in dit land. Het is erg jammer dat ook grote bedrijven de voorspelbaarheid in het beleid van de Rijksoverheid missen om te investeren in Nederland en Europa en in lange termijn in plaats van de korte termijn verdienvermogen. Dat moet anders. Zelfs al zouden we dat willen, dan kunnen we in Europa niet concurreren en functioneren met de grondstoffenrun en “Drill Baby Drill” van President Donald Trump.
Vlot doorgaan met een goede (Nationale) Circulaire Plastics Norm is cruciaal voor het stimuleren van voldoende afzetmarkt voor bedrijven.
Gamechangers uit de recycling- en bio-grondstoffenbranche ervaren dat financiers op een cruciaal moment uitstappen of wegblijven omdat er geen duurzaam en betrouwbaar Rijksoverheidsbeleid is. Cruciaal daarbij is de rol van de overheid versus de ontbrekende marktvraag. Op dit moment worden circulaire producten onvoldoende grootschalig aangeboden in supermarkten. Vleeswaren, yoghurt of zeep zijn bijvoorbeeld niet of nauwelijks te koop met circulaire verpakking. Partijen houden elkaar in gijzeling: de push en de pull komen allebei niet tot stand, met stilstand en faillissementen tot gevolg.
Een goede Nationale Circulaire Plastics Norm is essentieel als onderdeel van een pakket van maatregelen. De Norm staat al in het hoofdlijnenakkoord en heeft politiek draagvlak. Het betreft de implementatie van eerdere wetgeving en vormt in de basis geen nieuwe nationale kop op Europees beleid. Onze focus is ja-mits en niet nee-tenzij. De E10 benzinenorm kan daarbij gelden als bewijs dat een positieve grondhouding in algemene termen ook realistisch is. De “mits” moet ervoor zorgen dat een Nationale norm juist de concurrentiekracht van de Nederlandse industrie internationaal versterkt.
Begin met een klein(er) percentage dan beoogd (I), leg de verplichting op het juiste punt in de keten (II), bied positieve prikkels (III), focus op Europees recyclaat en biobased materiaal waarvan de afkomst transparant en de kwaliteit duidelijk is (IV), en, vooral, zoek zoveel als juridisch mogelijk aansluiting bij de Europese normering voor 2030 (die voortkomt uit de PPWR, IV).
- Wachten op een Europese norm die pas tegen 2030 betekenis krijg is geen optie. Het is niettemin essentieel om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de aankomende Europese norm. Het kabinet dient daarvoor de juridische mogelijkheden op te zoeken, al dan niet per type materiaal. Daarbij is het goed om te realiseren dat de Packaging & Packaging Waste Regulation (PPWR) gaat over (specifieke) verpakkingen waarbij de geplande Nederlandse norm over plastic in zijn algemeenheid gaat.
- Een Europese content eis zorgt ervoor dat deze nieuwe ketens ook daadwerkelijk dichtbij huis worden gerealiseerd en draagt bij aan de kwaliteit en de transparantie van het materiaal en de strategische autonomie van NL en Europa.
- In het CE-Delft Rapport getiteld Balanced Policy Support for Biobased and Recycled Plastic (2024) wordt onderstreept dat naast recyclage ook bio-grondstoffen grote kansen bieden. Overweeg daarbij bedrijven te belonen die bijdragen aan de circulaire ambities en een afzetmarkt voor duurzame producten door hen belastingvoordeel te geven of in ieder geval niet dubbel te straffen.
- Waar je de verplichting bij de (Nationale) Circulaire Plastics Norm ook neerlegt, iemand voelt de economische pijn het meest. Invoering bij detailhandel, groothandel en distributiecentra is over de gehele keten genomen een denkbare variant. Dit zorgt er namelijk voor dat het niet uitmaakt welke specifieke groene grondstof of techniek gestimuleerd wordt, en dat alle bedrijven in de keten kunnen profiteren waaronder de innovatieve gamechangers. De kostprijs verhoging die deze normering uiteindelijk voor consumenten zal veroorzaken is marginaal, het gaat bij verpakkingen om enkele centen per product en dit staat in geen verhouding tot andere kostenstijgingen, bijvoorbeeld door inflatie. We betrekken de inkoopmanagers van zeer grote partijen, alsook hun communicatiekracht, bij de circulariteitsopdracht.
- Laten we beginnen we met een kleinere (Nationale) Circulaire Plastics Norm van minimaal 3% en gezamenlijk ervaring opbouwen. Dit kan ook de risico’s van zogenaamde weglek in de keten en de negatieve impact op de converters wegnemen. Tot aan de implementatie van de PPWR dient in een jaarlijks groeipad voorzien te worden. Rapportage kan op basis van bekende methodieken zoals certificering of de zogenaamde massabalans berekeningen, en liefst zoveel mogelijk aansluitend op andere bestaande rapportageverplichtingen.
Lees de volledige petitie hier: Petitie Nationale Circulaire Plastics Norm GCNE